Stažuotė Vokietijoje
Komandinis vadovų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų lyderystės kompetencijos, nukreiptos į pokyčių inicijavimą ir įgyvendinimą ugdyme, tvaraus bendradarbiavimo tinklaveikos principų modelių diegimą, stiprinimas. 2024 rugsėjo 16-20 |
Mokyklos direktorė Rita Mikučauskienė dalyvavo stažuotėje Berlyne. Stažuotės metu aplankyta specialioji mokykla Steinwald-Schule, kurioje dėmesys skiriamas išskirtinai vaikams su protinėmis negaliomis bei autizmo spektro sutrikimą turintiems. Mokyklos tikslas – suteikti visus įmanomus gyvenimiškus įgūdžius savarankiškam gyvenimui bei gebėjimus tinkamai komunikuoti su visuomene. Kiekvienas vaikas apsuptas asmeniniu dėmesiu (klasėse mokosi 6-8 vaikai), mokykloje dirba daugybė specialistų, mokytojų, padėjėjų (su 170 vaikų dirba apie 70 žmonių komanda), didelis ir gražus kiemas buvimui gryname ore. Turėjome galimybę stebėti mokytojų darbą pamokose, pasidalinti patirtimis, priemonėmis, išgirsti įžvalgų. Labai aiškiai ir visiems mokiniams mokykloje pateikiami pamokų, veiklų tikslai ir tai ko jie kartu turi išmokti.
Apsilankėme ir pradinėje mokykloje Grundschule am Karpfenteich. Apžiūrėjome mokyklos erdves, stebėjome dvi pamokas. Įdomus faktas: Berlyno vandentiekio dovana ugdymo įstaigoms – aparatas, kurio pagalba galima pasirinkti gazuotą arba negazuotą vandenį. Pirmoji pamoka netikėtai tapo skirta mums kaip svečiams. Pasirodo, išvakarėse vaikai pasidomėjo, kur yra Lietuva, kokia jos sostinė, mokytoja paragino pagalvoti, ko jie norėtų mūsų paklausti. Tų klausimų buvo galybė, mus stebino trečiokų klausimų įvairovė nuo “o jūs gyvenate viešbutyje visi viename kambaryje, ar atskiruose?” iki “Ką palaikote Rusijos ir Ukrainos konflikte?”. Nors mokyklose politinėmis ir karo temomis laikomasi neutraliteto, kai kurie vaikai savarankiškai domisi ir kviečia diskusijai.
Trečiadienį apsilankėme itin įdomioje mokykloje. Joje (kas gana neįprasta Vokietijos švietimo sistemai) galima sutikti vaikus nuo pirmosios iki paskutinės klasės. Sužavėjo vadovo ir pavaduotojo(-ų) komandos pastangos ne tik pastatyti mokyklą ant kojų (prieš tai buvusios dvi mokyklos praktiškai merdėjo su vos 10-čia naujų pirmokų kasmet), bet ir ieškoti į vaiką orientuoto ugdymo. Mokykla turi aiškiai iškeltus tikslus ir labai kryptingai to siekia. Pagrindinis ir mums vis dar sunkiai įgyvendinamas – kuo anksčiau įvesti vaikus į savarankišką mokymąsi. Todėl nuo pat jaunų dienų lavinami vaikų refleksijos gebėjimai. Greta visų skaitmeninių informacijos perdavimo įrankių, vaikai turi ir Logbuch, kurioje seka savo išmokimus, pasiekimus ir nusižengimus ir t.t. Vaikai to mokomi palaipsniui. Patys mažiausi daro tai kartą per savaitę, mokosi įvardinti, kas pavyko, pasisekė, kas ne. Paaugę refleksijai laiko skiria kasdien. Vyresni tai daro kiekvienos pamokos pabaigoje, o mokytojas viską užtvirtina pasirašydamas arba prašydamas korekcijų.
Potsdame lankėme universitetą, kuris ruošia mokytojus Vokietijos švietimo sistemai. Iškart apima jausmas, kad lankomės mokslinį darbą dirbančioje bendruomenėje. Mokytojų ruošimo programos stiprios, intensyvios ir pareikalaujančios tikrai nemažai darbo. Kiekvienas būsimas mokytojas mokosi dėstyti mažiausiai dvi disciplinas, turi LABAI daug praktikos valandų.
Pati didžiausia aplankyta mokykla gastronomijos pakraipos profesinė mokykla. Vokietijoje profesinis mokymas ne ką mažiau garbingas nei bet koks kitas. Šioje mokykloje mokosi per 5000 mokinių. Patalpos pritaikytos praktikuotis kaip aukštos klasės restoranų ar viešbučių virtuvėse. Beje, šiaip užsimanęs į mokyklą nepapulsi, į mokyklą gali pakliūti, jei jau turi susitarimą su konkrečia maitinimo įstaiga, kad jie komandiruoja Tave į šią mokyklą ir priima praktikai. Mokykla kiek įmanoma labiau stengiasi paruošti realiam gyvenimui ir praktikai. Visas virtuvės valgyklos meniu ir maistas – mokyklos mokinių projektas. Direktorius su pasididžiavimu dalinosi, kad valgydami jų valgykloje niekada negausime nieko, kas pagaminta iš miltelių. Kiekvieną gamybos proceso dalį atlieka jų mokiniai, viskas šviežia ir kiek įmanoma natūralu. Sužavėjo ir šios didžiulės mokyklos vadovo mintys apie lyderystę. “Aš kaip vadovas niekada nereikalauju iš savo darbuotojų nieko, ko nesugebėčiau padaryti pats”. ”Apie mokykla kalba ir pasakoja ne dokumentai, o tai kaip mokytojas dirba pamokoje”. “Kai aš uždarau mokyklos duris, nustoju dirbti. Linkiu to ir jums.”
Stažuotę baigėme Brandeburgo privačioje mokykloje Evangelische Grundschule Brandenburg an der Havel. Greta mokyklos veikia dienos centras – jame vaikai gali leisti laiką po pamokų.
|
STEAM mokytojų stažuotė Latvijoje ir Estijoje | Balandžio 8 – 12 dienomis Kruonio pagrindinės mokyklos direktoriaus pavaduotoja ugdymui ir matematikos mokytoja N. Dasevičienė ir biologijos mokytoja R. Pečiulionytė atstovavome savo mokyklą dalyvaudamos kartu su Kaišiadorių rajono pedagogų komanda kvalifikacijos kėlimo programoje „Komandinis vadovų, mokytojų, švietimo pagalbos specialistų lyderystės kompetencijos, nukreiptos į pokyčių inicijavimą ir įgyvendinimą ugdyme, tvaraus bendradarbiavimo tinklaveikos principų modelių diegimą, stiprinimas“, kurios metu lankėmės kaimyninių šalių Latvijos ir Estijos mokyklose.
Aplankytos net 9 skirtingos mokyklos, Science School Laboratorija, Dotorium Coding school – viena iš pirmaujančių mokyklų, kur mokiniai mokosi programuoti, Futurimo centras, Vivita centras. Kelionę užbaigėme vizitu AHHAA centre, kurio misija – populiarinti mokslą plačiajai visuomenei. Centras glaudžiai bendradarbiauja su mokyklomis. Susipažinome su Latvijos ir Estijos švietimo sistema, neformaliojo švietimo veiklų organizavimu, praktinėmis veiklomis, metodų įvairove. Kelionės metu stebėjome STEAM praktinės veiklos organizavimo metodus ir mokymo metodus, darant įtaką mokinių domėjimuisi STEAM mokslais ir pasiekimų augimui. Susipažinome su skirtingomis patirtimis įgyvendinant mokyklos STEAM ugdymo koncepciją, viziją, strategiją, kryptis.
|
STEAM mokytojų mokymai | Balandžio 25-26 dienomis kartu su Kaišiadorių STEAM dalykų mokytojais keliavome į Marijampolės kolegijos Marijampolės STEAM atviros prieigos centrą ir „Šaltinio“ progimnaziją, kurių darbuotojai dalijosi STEAM metodikos pritaikymo patirtimi. Mokymai organizuojami pagal Tūkstantmečio mokyklų programą. Aptarėme atnaujintų ugdymo programų keliamus iššūkius, integruoto ugdymo galimybes, pamatėme ir išbandėme įdomių, naudingų ir įtraukiančių veiklų, kurios įkvėpė ieškoti įdomesnių sprendimų ugdymo procese.
|
Lyderystės srities stažuotė Lenkijoje ir Vokietijoje | Sausio 15-19 dienomis mokytoja Irma Nalivaikienė kartu su kitų Kaišiadorių rajono mokyklų mokytojais vyko į Lyderystės srities (Tūkstantmečio mokyklų programa) stažuotę. Jos metu aplankytos Varšuvos ir Berlyno mokyklos, Berlyno universitetas, ruošiantis pedagogus. Susipažinta su Lenkijos ir Vokietijos švietimo sistemomis, kalbėtasi su aplankytų miestų mokyklų mokytojais ir kai kurių mokyklų vadovais. Berlyne visi stažuotės dalyviai lankėsi ir Futurium muziejuje, o Varšuvoje – Koperniko mokslo centre. |